TOP
Autopech in Frankrijk I een verslag van Creatief lifestyle blog Badschuim
Thuis / Lifestyle

Autopech in Frankrijk – het zal je maar gebeuren

Dat je auto op zwarte dag rare lampjes laat branden die je op moet zoeken in je autoboekje, DAT wil je niet mee maken. Echter ons gebeurde het! Dat het lampje dan betekend dat je de motor na moet laten kijken en absoluut niet verder mag rijden. Dat wil je helemaal niet lezen in het boekje van de auto. Toch gebeurde het ons, op zwarte zaterdag notabene. Hulp was te regelen maar niet zonder veel onzekerheden en echt op zijn Frans! Lees hier ons autopech avontuur!

Autopech in Frankrijk – dag 1

We waren inmiddels al 3 dagen in Frankrijk in een lieflijk plaatjes in Normandië. De regio waar we alles rondom de historische dag:  ‘D-day’ wilden zien en ontdekken. De 2e dag hadden we al een prachtige dagtrip gemaakt naar alle D-day stranden en de volgende dag waren we er nog van onder de indruk (hoe of wat vertel ik je nog in een ander blogbericht). Deze dag waren we op weg naar Mont Saint-Michel , een belangrijk bedevaartsoord als een internationaal bekende toeristische trekpleister. We zoefden over de snelweg en door de mooie, glooiende omgeving en genoten van de dag die nog mocht komen. Totdat meneer Badschuim tegen me zegt, we verliezen vermogen, ik kom de heuvel niet meer op. Godzijdank was er een direct een vluchtplaats waar we stil konden staan. Er brandde een heel specifiek lampje in het dashboard en na een grondige inspectie van het onderhoudsboekje werd ons bange vermoeden de waarheid: motor controle, ga direct naar een garage,  en nu!! We hadden het nog niet gedacht of een Frans figuur in een fluoriserend oranje pak stond al naast onze auto op ons autoraampje te kloppen. In het Frans (ik kan het echt niet herhalen, want ik kan geen enkel woord Frans tikken) werd ons gevraagd of we autoproblemen hadden. Met veel handgebaren, het autoboekje en een Ned – Frans boekje van de beste wegenwachtman werd duidelijk dat we een sleepwagen nodig hadden. Daar zaten we dan, 70 km vanaf onze camping, in van die reflecterende hesjes naast de weg te wachten op meer redders in nood!

Autopech in Frankrijk I een verslag van Creatief lifestyle blog Badschuim

Gelukkig arriveerde 45 minuten later een takelwagen. Dat was het begin van een lange tijd van onzekerheid en heel veel wachten. Maar laat ik het verhaal eens verder afmaken. De auto werd op de takelwagen gezet, wij stapte in bij een Franse chauffeur die geen woord Engels sprak. Waar we heen gingen, geen idee, maar wel van de snelweg af. We kwamen in een plaatselijk dorpje (lees gat) aan bij de plaatselijke garage. Het was echt zo’n garage uit een Franse romannetje: een garage met een l’épicirie (klein supermarktje) waar de gastvrouw zowel de boekhouding van de garage deed als de l’épicirie (en de plaatselijk roddels met elke klant besprak, jammer dat ik geen Frans sprak, anders was ik volledig op de hoogte). Vriendelijk: UNE PEU! Geduldig: NO! En daar ben je dan aan overgeleverd. Diverse malen schoot toch echt door mijn hoofd waarom ik geen talenpakket had gekozen in plaats van dat technische pakket, maar tja, daar had ik natuurlijk niets aan!

Blijkbaar had de mevrouw van l’épicirie toch wel meer met die gestrande toeristen te maken gehad (ze werkte tenminste bij een takeldienst) en kende ze het keuze belmenu van de ANWB uit haar hoofd. Goddank dat die er was en wel Frans spraken! Resumé (om alles maar lekker een beetje in de Franse stijl te houden): we pleegde die dag zelf 6 telefoontjes naar de ANWB en die mevrouw van de l’épicirie ook 6. Kortom totale taalverwarring. Uiteindelijk bracht het ons niet veel verder naar het fixen van de auto (want godallemachtig wie zou er op zaterdagmiddag toch in Frankrijk werken, het zou bijna godslastering zijn) , maar uiteindelijk kwamen we wel op een manier om onze auto naar een garage te laten verslepen die aanstaande maandag hem wel direct kon beoordelen.  Een garage die wel 100 km van onze camping af lag en maandag zouden we om 12 uur van de camping af moeten zijn, zodat we door konden rijden naar onze volgende bestemming in Frankrijk. Maar goed, een zorg voor iets later op de dag. Eerst maar eens terug naar onze camping. Dankzij een aardige taxichauffeur (die wel 3 woorden Engels kon, maar wel iets meer zijn best deed om ons te verstaan, wat ik snap na onze betaling), €170,- lichter (ja dat lees je goed, het starttarief was ook erg toeristisch maar liefst €39,-!), waren we dan uiteindelijk weer terug bij onze caravan.

Om 11 uur vertrokken voor een leuk dagje weg en om 16 uur terug gekomen van een dag ellende. Geen tijd om bij te komen, want het was nog steeds niet opgelost. Hoe moesten we op maandag onze camping af, want in het hoogseizoen was natuurlijk een nacht verlenging op de huidige camping niet mogelijk. De camping was bomvol! En hoe zou het vergaan met de reparatie aan onze auto? Een hoop onzekerheden om bijna van in huilen uit te barsten! Toch weer eens bellen met de ANWB.

Een half uur later hadden we voor elkaar dat we een huurauto kregen, MAAR (je voelt hem al aankomen) of die er die maandag voor 12 uur zou zijn………… en we zouden hem waarschijnlijk ook nog ergens op moeten gaan halen. Daarnaast zouden we de auto tijdens de vakantie ook nog zelf terug moeten brengen naar de verhuurder. Hoe was nog de vraag, maar toch een zorg voor later. Gelukkig kwam er een huurauto en zouden we de vakantie niet hoeve afbreken. Onzekerheid over hoe het zou aflopen was er zeker nog. Gelukkig hebben ze genoeg wijn in La France om de zenuwen wat te bedaren!

Maar wanneer men in nood zit zijn de vaderlandse gevoelens het sterkst. Gelukkig hadden we inmiddels die dag ook Nederlandse buren gekregen en die boden direct hulp aan na ons verhaal gehoord te hebben. Ze wilden onze caravan maandags van de plaats trekken, indien het niet anders geregeld kon worden. Wel buiten de camping maar goed, dan hadden we in iig wel dat probleem opgelost. Ze wilden ons zelfs naar het verhuurbedrijf brengen! Ik kon ze wel knuffelen, zo blij dat ik was! Noodscenario geregeld. Einde van dag 1. Ja echt, pas dag 1, het verhaal is nog niet ten einde.

Autopech in Frankrijk – dag 2

Het is inmiddels zondag. Rond 15 uur worden we gebeld: de ANWB, ze hebben een huurauto voor ons geregeld en die zou maandag rond 11 uur bij onze camping afgeleverd worden. Halleluja!! We hoeven gelukkig geen huurauto ergens te gaan halen. Via sms zouden we verder op de hoogte werden gehouden. Daarnaast werd ons beloofd dat we de auto de gehele vakantie tot onze beschikking zouden hebben en mee naar Nederland zouden kunnen nemen. Helaas klopt dat ook niet helemaal. Via een sms, van de ANWB, kregen we te horen dat de auto er zou zijn, maar dat we die nog terug zouden moeten brengen. Dat is vreemd, aan de telefoon was het verhaal anders, maar we besloten om het hier maar even bij te laten. Eerst maar eens morgen de caravan inpakken, wachten op de huurauto en naar onze volgende camping doorrijden. Het was al fijn dat we onze vakantie door konden zetten. We zouden dan wel verder zien hoe het zou verlopen met de reparatie van onze auto en het wegbrengen van de huurauto. Die dag kwam er weer wijn op tafel, wijn voor wat opluchting: Viva la Vine et Vacance (hé toch wat meer Franse woorden geleerd ;) )! Einde dag 2!

Autopech in Frankrijk – dag 3

De huurauto. Dat was een vlekkeloze dag. De auto kwam op tijd. Netjes gebracht op een klein vrachtwagentje door een (je raadt het al) Fransman die geen woord Engels sprak. Met veel gebaren kregen we de auto mee: TOP! We konden op tijd weg van onze camping en door reizen naar onze volgende vakantie bestemming!! Jippie! De huurauto reed top, was van alle comfort voorzien (veel meer dan we gewend waren) dus wij hadden niet te klagen. Hij tufte ons caravannetje gemakkelijk door de heuveltjes en zorgde dat we zorgeloos op onze volgende bestemming aankwamen. Dankjewel ANWB!

Autopech in Frankrijk – dag 4

Een sms van de ANWB! Onze auto werd naar een andere garage versleept. Waarom stond er niet bij. Dus maar weer eens bellen voor meer uitleg. Wat schetst onze verbazing. De garage kan niet uitlezen wat er aan de hand is en de auto wordt naar een andere garage versleept waar meer kennis zou zijn. Waar die garage precies is, we konden het zou gauw niet vinden op de kaart. Maar goed. We vertrouwen op de ANWB en wachten af en hopen op goed nieuws.

Autopech in Frankrijk – dag 7

Jaja, zo lang niets gehoord dus zelf maar weer eens bellen. Blijkt de auto te zijn gemaakt?? Oja en wat heeft dat dan gekost, vragen wij met een bang hart. Want er zou eigenlijk overleg zijn over de reparatiekosten zodat we niet werden verrast! Daarnaast wilde we ook weten wat er nu precies was gerepareerd. Helaas kon deze medewerker dat niet vertellen. Na 3 andere mensen gesproken te hebben kwamen we er eindelijk achter: een bepaald filter was vervuild en gemaakt, kosten €130,-. Pfiiieeeuuw!! Maar goed nu de auto nog gaan halen. Dat kon gelukkig op de terugweg van de vakantie. We konden het gelukkig zo regelen dat we de huurauto redelijk dicht in de buurt (50 km) van de garage konden terug brengen.

Autopech in Frankrijk – de terugreis

Eerder dan gepland toch maar naar huis. Aangezien de huurauto en onze eigen auto voor het weekend gebracht en gehaald moesten worden,  zouden we vrijdag weggaan in plaats van maandag. Niet erg want het weer was slecht: regen. Met veel goede moed reden we naar de garage. Zo fijn dat de auto gemaakt was en mee naar huis kon. Dankzij de goede navigatie van onze huurauto vonden we de garage. Wederom in een gat, maar de garage zag er al een stuk professioneler uit dan de andere. Binnen 10 minuten werden we geholpen (wederom in het Frans want Engels kennen ze hier gewoon niet) en hadden de sleutels van onze eigen auto. Er lagen zelfs foto’s van het gerepareerde onderdeel in. De voor en na. Dat vonden we erg prettig. Met een gelukzalige glimlach reden we met onze eigen auto weg, op weg naar het verhuur bedrijf. Ook dat verliep snel. We namen afscheid van onze luxe huurauto en konden nu echt op weg naar huis! Na flink wat uurtjes waren we terug in Nederland. Met en gerepareerde auto en een avontuur rijker.

Bedankt ANWB voor jullie goede zorgen en inzet! Wij hebben dankzij jullie toch een mooie vakantie gehad!

Note: alle kosten werden door de ANWB vergoed, behalve natuurlijk de reparatie van de auto. Daarnaast wil ik ook nog kwijt dat wij onze auto altijd goed hebben onderhouden. Voor de vakantie heeft hij zelfs nog een grote beurt gehad. Echter was het kapotte onderdeel een kwestie van pech hebben.

Ceciel van der Pas

Dit blog is geschreven door Ceciel, oprichter van het blog Badschuim en eigenaresse tot april 2017. In die tijd maakte zij blogs met DIY, knutsel ideeën en inspiratie voor creatieve ouders & kids. Ze was mevrouw Badschuim, een jongensmoeder van een lief draakje (meneertje Badschuim) en getrouwd met een kanjer (meneer Badschuim). Tegenwoordig heeft ze een ander bedrijfje : Ceciel Maakt - een creatief bedrijf voor (blog)tekst & foto's, creatieve workshops en het maken van ontwerpen (van o.a. krijtstifttekeningen, zie Etsy Shop Krijtstifttekening).Je kan haar tevens nog steeds volgen via Ceciel Maakt op Instagram en Ceciel Maakt op Pinterest . Via deze kanalen deelt ze nog steeds al haar creatieve uitspattingen.

what do you think?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *